Berliinin kevät

5 Huh

Terveisiä keväästä! Sellaisesta, jossa kirsikkapuut kukkivat, ruoho on vihreää, puut hiirenkorvilla ja katukahvilassakin tarkenee. Sellaista oli Berliinissä. Teki hyvää, niin kuin Berliini aina.

Olen käynyt Berliinissä tiuhaan tahtiin jo yhdeksättä vuotta, ja kaupungista on tullut rakas ja tuttu. On ollut jännittävää seurata sen muuttumista; kuinka turistit ovat tallanneet jatkuvasti uusia polkuja, löytäneet hiljaiset syrjäkadut ja salaiset paikat.  Vaikka kaupunki onkin arkipäiväistynyt minulle, niin silti olen saanut siitä vain parhaat puolet, kun olen ollut siellä vain vapaalla, en töissä. Siinä on iso ero. (Läheisten kautta olen toki päässyt vähän lähemmäksi Berliinin arkea, mutta en kokonaan.) Vieraat kaupungit maailmalla avautuvat aivan eri tavoin, kun on taistellut paikallisen verottajan, kaasuyhtiön, nettioperaattorin, kouluviraston, vakuutusyhtiön ja työelämän kirjoittamattomien sääntöjen kanssa. New Yorkin tunnen sillä tavoin – ja rakkaudessa on mukana aina pieni määrää tuskaa. Onko se sitten todellisempaa?

2 vastausta to “Berliinin kevät”

  1. Liivia 9.4.2012 klo 7.20 #

    Kiva katsella kuvia Berliinistä, kiitos näistä. Minä olen käynyt siellä aina talvella, joten keväinen tai ylipäätään vihertävä terassi-Berliini on ihan outo. Mahtaa muuttaa olomuotoaan kesän tullen siinä missä Suomikin, täysin erilaiseksi paikaksi.
    Muutenkin luulen että koluttavaa siellä vielä riittäisi paljonkin, ei kolmessa kerrassa vielä suurkaupungista ehdi ottamaan kuin osia haltuunsa.
    Minä olen kokenut vain Ranskassa käytännön asioiden ja byrokratian sekamelskaa, ja ehkä olet oikeassa että paikka saattaa tuolla vielä rakkaammaksi tuskan kautta.

    • Karusellissa 9.4.2012 klo 16.44 #

      Kannattaa ehdottamasti katsastaa myös kesä-Berliini. Kaupungin jäljittelemätön tunnelma pääsee silloin vielä enemmän oikeuksiinsa; kaikki katukahvilat, puistot, joenrannat… Vaikka pakko myöntää, että jotenkin Berliini onnistuu säilyttämään tunnelmansa monia muita kaupunkeja paremmin myös talvella – toisin kuin esim. Helsinki. Minä en kyllästy siihen koskaan, näkemistä ja kokemista riittää vuodesta toiseen, kun kaupunki muuttuu koko ajan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

